Baza wiedzy freelancera

MATERIAŁY EDUKACYJNE

Identyfikacja wizualna – co musisz wiedzieć?

14 kw. 2021 | o pracy | 0 komentarzy

Czym jest identyfikacja wizualna?

Identyfikacja wizualna to nic innego jak określony sposób prezentowania firmy, budujący wizerunek marki w Internecie i nie tylko. Ma ona na celu ułatwić firmie rozpoznawalność i wyróżnienie się na tle konkurencji, a także pozostawanie w świadomości odbiorców. Aby identyfikacja wizualna była skuteczna, konieczne jest przeanalizowanie działań swojej marki w Internecie pod kątem doświadczeń użytkownika.

Co to takiego?

User Experience (UX), bo o tym teraz rozmawiamy, czyli w skrócie UX, to całokształt wrażeń i ogólnie odbioru, jakiego doświadcza użytkownik, korzystając z Twojego miejsca w sieci, czy produktu.

Jak projektować, by użytkownik nie uciekał? Identyfikacja wizualna, a UX.

Tak, użytkownik wchodząc do Twojego miejsca w sieci może wykonać odwrót, jeśli nie będzie ono odpowiednio przeanalizowane i dostosowane do potrzeb odbiorcy. Najlepsza identyfikacja wizualna tutaj nie pomoże, jeśli Twoje miejsce w sieci nie będzie intuicyjne w obsłudze.

Projektując swoją stronę internetową jesteś jak projektant całego osiedla. Aby strona, tak jak osiedle, żyła pełnią życia, trzeba spełnić pewne warunki, które ułatwią użytkownikom poruszanie się. Nie chodzi tu tylko o chodniki, czy dostęp do monopolowego 24h… Wchodzę w dygresję.

Chodzi mi o to, że gdy projektujesz swoje miejsce, już na etapie instalacji CMSa musisz mieć pewien zamysł, jak ma ono wyglądać. Wiedzieć, jakie podstrony znajdą się w menu głównym, co powinno być wyróżnione w menu bocznym, a także z której strony przeskoczysz na inną, aby nie dodawać użytkownikowi roboty w postaci „zawróć i pójdź inną drogą do celu B”. W IKEI nie każdy to lubi, a co dopiero na osiedlach!

Tak więc projektując stronę, od samego początku musisz mieć wizję, jak będzie wyglądać „mapa strony”. Cały system nawigacyjny, dzięki któremu Twój potencjalny klient się nie pogubi i zawsze znajdzie to, czego potrzebuje. Nikt nie lubi się gubić, a zwłaszcza klienci. Najczęściej uciekają do konkurencji, zamiast starać się dojść do celu. Tego chcemy uniknąć już na początku naszej drogi projektowej.

Analiza rynku, a identyfikacja wizualna

Zanim zaczniesz przeglądać szablony stron, szukać informacji o trendach, paletach kolorów i najpopularniejszych czcionkach stosowanych na stronach z Twojej branży, zabaw się w detektywa.

Zrób research wokół Twojej branży, wchodząc na strony internetowe konkurencji. Rozpisz sobie:

  1. Co Ci się podobało na tych stronach.
  2. Czego było ZA DUŻO.
  3. Czego brakowało.
  4. Jakie są Twoje ogólne wrażenia.

Wykonaj ten research dokładnie, wypisując wszystkie refleksje. Po co? Przeglądając strony konkurencji jesteś po stronie odbiorcy. Wobec siebie i swojej pracy nigdy nie uda Ci się być w pełni obiektywnym, dlatego sprawdź, jak wyglądają Twoje gusta, Twoje doświadczenia po stronie użytkownika, na stronach konkurencji. Tak wyciągniesz dla siebie pierwsze wnioski, jak powinna wyglądać Twoja strona, co się sprawdzi, a co niekoniecznie.

Analiza Twoich potrzeb

Zdjęcie autorstwa fauxels z Pexels

Pora na przelanie na papier Twoich potrzeb. Czego oczekujesz od swojego miejsca w sieci? Co w nim będziesz oferować? Jakie treści przekażesz? Dlaczego to dla Ciebie ważne i jakie masz cele z nim związane? Jakie osoby chcesz do niego przyciągnąć?

Te pytania pozwolą Ci wykonać ogólną koncepcję. Taka burza mózgów może przynieść Ci też nowe, wcześniej nie brane pod uwagę, pomysły.

Analiza funkcjonalna

Pojęcie matematyczne, ale nie aż tak straszne, jak je malują. Gdy projektujesz osiedle musisz wziąć pod uwagę szereg funkcji, jakie musi spełnić, by mieszkańcom żyło się lepiej. Bliski dostęp do sklepu, piekarni, apteki, przychodni, przedszkola, komunikacji miejskiej ułatwia życie, prawda? W idealnym świecie każde osiedle miałoby tyle dobroci na wyciągnięcie ręki.

Tak samo jest z Twoją stroną. Musisz zadać sobie pytanie, jakich funkcji oczekiwać będą od Twojej strony użytkownicy. Łatwy dostęp do sklepu z intuicyjnym systemem zamówień i płatności? Prosta w obsłudze platforma kursowa z widokiem na każdy moduł i tematy?

Prosta nawigacja na blogu, pośród kilku kategorii tematów, na które zdarza Ci się pisać? Prosty formularz kontaktowy?

Mając ustalony cel i sens istnienia Twojego miejsca – łatwo przyjdzie odpowiedzieć Ci na te pytania. Dlatego w takiej kolejności to opisuję.

Musisz wziąć pod uwagę tutaj też odbiór wizualny swojej strony, czyli te słynne szablony, palety kolorów i typografie. Aby odbiór treści był prosty i przyjemny, cały design strony nie powinien być zbyt pstrokaty i przytłaczający, a czcionki powinny być proste do odczytania. Google Fonts oferuje mnóstwo pięknych, wykaligrafowanych fontów, ale co z takiej estetyki Ci przyjdzie, jeśli wpis będzie się ciężko czytało? Mimo piękna, kaligrafię lepiej zastąpić prostą czcionką, przystępną dla każdego oka.

Tak samo szablon. Projektując stronę warto rozważyć użycie gotowych szablonów, które można dostosować do swoich potrzeb. Ogrom użytkowników korzysta teraz ze stron internetowych na swoich smartfonach. Założę się, że Ty również. Dlatego wybierając szablon upewnij się, że jest on responsywny, czyli, że kształt strony i jej wygląd dostosowuje się do urządzenia, na którym jest ona przeglądana.

Rozumiesz już ideę analizy funkcjonalnej?

Strona internetowa, jak świetlica osiedlowa.

Projektując stronę internetową bierz pod uwagę, że to będzie miejsce reprezentujące Ciebie i Twoją markę w sieci. Musisz się z nią dobrze czuć, umieć się nią pochwalić. Dlatego ważne jest to, aby nie tylko szła za obecnymi trendami, ale by jej wygląd był bliski Twojemu sercu i gustowi. Nie mówię, żeby od razu była żarówiasto żółta z elementami burgundowymi i czcionką Comic Sans na całej treści, idźmy w coś delikatniejszego. Ale chodzi o to, by Twoje samopoczucie, gdy na niej jesteś, było dobre.

Dlaczego porównałam stronę internetową do świetlicy osiedlowej?

Bo to miejsce spotkań. To tutaj finalnie mają spotkać się z Tobą i Twoimi treściami Twoi czytelnicy, klienci. To tu znajdą Twoje produkty, Twoje teksty, kontakt do Ciebie, adres. Nie każdy ma też swoje media społecznościowe, by dotrzeć do Ciebie tamtymi kanałami komunikacji – dlatego ważne jest, aby pomyśleć o tych osobach.

Warto też pomyśleć o osobach niedowidzących i niedosłyszących. Ideą identyfikacji wizualnej jest nie tylko dać piękną, responsywną stronę swoim odbiorcom. Ważna jest również dostępność, z jaką do nich wychodzisz. Dlatego wybierając kolory strony i czcionek, rozważ użycie kolorów, które ze sobą jak najlepiej kontrastują.

Na stronach urzędów możesz zobaczyć, że jest tam opcja zmiany widoku na ten dla osób niedowidzących i ekran zmienia się na czarny z żółtą czcionką. Nie oznacza to, że musisz u siebie dać czarne tło i żółte napisy, ale jeśli wybierzesz wystarczająco kontrastujące ze sobą kolory, powinno to ułatwić odbiór treści przez te osoby. Tak samo, jeśli zamieszczasz na stronie jakiekolwiek treści dźwiękowe lub filmy, zadbaj, aby była do nich przypięta transkrypcja.

Media społecznościowe jak park osiedlowy.

Rozbawiłam Cię? Tak, porównałam social media do tego  parku ze stawem, placem zabaw i skwerkiem na skraju Twojego osiedla. Dlaczego?

Tutaj schodzisz się ze swoimi odbiorcami na pogaduchy, rozmawiasz o dzieciach, o życiu, o pracy, plotkujesz. Czasem dzielisz się swoją wiedzą na jakieś tematy. Pokazujesz sąsiadom swoje dzieci i nową fryzurę. Organizujesz w lecie urodzinowy piknik dla córki i zabierasz na piłkę syna. Tutaj są też organizowane festyny osiedlowe. Brzmi znajomo?

A jak inaczej nazwać InstaStories, jak nie miejscem na ploty, pogadanki o życiu i dzieciach? Czym jest post na facebooku, jak nie informacją o Twojej pracy lub poglądach? Czym jest post na Insta, jak nie celebracją codzienności i ważnych wydarzeń? A wyzwania rozwojowe, fotograficzne? Już rozumiesz?

Lubimy, kiedy park jest ładny, zadbany. Zabawki na placu zabaw w dobrym stanie, krzewy przystrzyżone, kwiatki kwitnące, trawnik skoszony, prawda?

Dlatego zróbmy to samo na Twoich social mediach!

Przygotuj sobie spójne, eleganckie grafiki na potrzeby różnych elementów, wyróżniających Twoje profile w mediach społecznościowych. Jednym z darmowych i przyjemnych w użyciu narzędzi do projektowania grafik jest Canva. Z pewnością poradzisz sobie z obsługą jej podstawowych funkcji, a one na start Ci wystarczą, by wykonać podstawowe grafiki na social media.

Jeśli boisz się, że obsługa Canvy Cię przerośnie – zapisz się na mój newsletter tutaj. W prezencie otrzymasz ode mnie paczkę z naklejkami do InstaStories oraz szablon puzzle na potrzeby spójnego feedu na Instagramie, a wszystko to razem z instrukcją użycia – w tym z podstawową instrukcją obsługi Canvy.

Zdjęcie profilowe na Facebook i Instagram? Zadbaj, by mówiło przede wszystkim to, kim jesteś. Może to być Twoja twarz na jasnym, jednolitym tle, a może to być Twoje logo. Zdjęcie w tle na Facebooku, czy LinkedIn? Niech mówi, czym się zajmujesz Ty lub Twoja firma. Wypisz na nim swoje atuty i produkty!

Feed na Instagramie Cię przeraża, bo wszystko wydaje Ci się być z innej parafii? A może rozważ zakup paczki presetów do aplikacji Lightroom albo wykonaj w Canvie własny projekt puzzle fragmentu feedu, złożonego ze zdjęć i infografik, który będziesz edytować i kontynuować? Możliwości jest mnóstwo, skarbnicą inspiracji pod tym względem jest Pinterest. Bardzo Ci polecam z niego skorzystać.

Co możesz umieścić w BIO?

Przede wszystkim w sekcji „imię i nazwisko” umieść albo swoje imię i nazwisko, albo nazwę firmy. Nie powielaj swojej nazwy na Instagramie! BIO jest wyszukiwalne w wyszukiwarce Instagrama. Jeśli drugi raz wpiszesz swoją nazwę w sekcję „imię i nazwisko”, stracisz możliwość wyszukania Cię po innym haśle. W opisie umieść skrót informacji, czym się zajmujesz, co sprzedajesz, co osoba, która do Ciebie trafia znajdzie na Twoim profilu. Nie umieszczaj w nim hashtagów, to najbardziej sabotująca profile biznesowe furtka do wyjścia z konta dla odbiorcy. Poza tym szkoda na nie miejsca w tak małej przestrzeni na tekst o Tobie.

Pamiętaj, by umieścić w sekcji o Tobie linki do Ciebie poza Instagramem. Dzięki temu skierujesz odbiorcę w inne Twoje miejsca w sieci, a chyba na tym również Ci zależy, prawda?

Media społecznościowe to przede wszystkim marketing i warto w nich działać, aby budować wizerunek marki w Internecie. Dlatego ważne jest, aby identyfikacja wizualna, użyte grafiki, kolory i zdjęcia były spójne z tym, jak marka prezentuje się poza nimi.

Sklep internetowy, jak u pani Basi za rogiem.

W sklepie internetowym, tak jak i na stronie, musi być dobra, przemyślana nawigacja. Tak, jak sklepy spożywcze są podzielone na kategorie produktów, tak i tutaj kategoryzacja produktów jest wskazana, jeśli masz ich dużo. To ułatwi wyszukiwanie. Tak samo warto umieścić w strategicznym miejscu wyszukiwarkę produktów. Jeśli produktów jest dużo, a kategoria to za mało, by się odnaleźć, klient dzięki takiemu rozwiązaniu nie ucieknie, tylko spróbuje znaleźć produkt po nazwie lub tagach. A to minimalizuje ryzyko porzuconego, smutnego koszyka.

Warto też przejść taką ścieżkę klienta, zamawiając własny produkt, zanim poinformujemy świat, że może u nas coś kupić. W ten sposób zetkniesz się z tymi samymi problemami, co Twój klient i zareagujesz zanim on napisze do Ciebie, że coś nie działa. Nie lubimy takich maili, że coś nie działa. Stresują, w nerwach szuka się, gdzie jest błąd i na co to komu?

Stań się swoim klientem!

Tworząc swoje miejsca w sieci, niezależnie czy są to strony internetowe, sklepy, media społecznościowe, czy tablice na Pinterest przede wszystkim kieruj się tym, co by Ciebie przyciągnęło do Twojej firmy, jako klienta. Bądź myślą przed klientem, wczuj się w jego sytuację, znajdź problem, z którym do Ciebie przyjdzie. Zbudowanie modelu klienta idealnego nie jest sztuką łatwą, ale pomaga tworzyć identyfikację wizualną. Każdy z nas ma inne gusta, ale da się tworzyć uniwersalne przestrzenie, do których ciągnie wiele różnych charakterów. Wystarczy nie tworzyć myśląc tylko o tym, jak JA to widzę.

Zapytaj swoich bliskich, co sądzą o Twoich miejscach w sieci. Większość z nas to wzrokowcy, a więc identyfikacja wizualna, wrażenia wizualne i wizerunek marki w Internecie mogą przyciągać lub odstraszać po zaledwie jednym spojrzeniu. Poproś o to osoby, które niekoniecznie się znają na Twojej branży, ale nie boją się Ciebie skrytykować. Na koniec projektowania również poproś o feedback – najgorsza opinia potrafi być tą najlepszą – bo trafi w czuły punkt Twojego odbiorcy i zmieni jego nastawienie do Twojej marki. Łechtanie swego ego samymi dobrymi opiniami to jedno, ale trzeba pamiętać też o pokorze, z którą należy patrzeć na swój biznes. 

Podsumowanie

Po co tyle zachodu? Wykonanie przemyślanej identyfikacji wizualnej wykreuje wizerunek Twojej marki. A profesjonalny wizerunek w Internecie zaprocentuje zaufaniem klienta, a przede wszystkim – przyciągnie jego uwagę. Bez klienta biznes nie ma szansy przetrwać na rynku, stąd w dobie dużej konkurencji ważne jest, aby wyróżniać się w tłumie.

Wiem, jak ważna jest teraz strona wizualna każdego biznesu. Dlatego daję Ci możliwość skorzystania z mojego wsparcia w zakresie stworzenia wizerunku Twojej marki w Internecie. Jeśli chcesz poznać szczegóły, zapraszam Cię serdecznie, napisz do mnie wiadomość – porozmawiajmy o Twoich potrzebach.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

materiały edukacyjne newsletter
.

Podoba Ci się ten wpis?

Udostępnij go! Pomożesz mi dotrzeć z moimi treściami do szerszego grona odbiorców. Dziękuję, że czytasz moje treści. :)